نوشتهای که پیشروی شماست، برگرفتهای است آزاد از مقالهی How to write mathematics by Paul. L. Halmos. نخستین بار که این مقاله را دست گرفتم، گمان میکردم خواندن این مقاله برای دانشجویان ریاضی خالی از لطف نباشد، چراکه دید بهتری در استفادهی مناسب علائم ریاضی و دقیقتر نوشتن آنچه که در ذهن دارند، به ایشان میدهد. بهویژه نویسنده در جایی اشاره میکند مخاطب این متن، دانشجویانی هستند که مقالهای در دست نگارش دارند.
اما زمانیکه برای دومین بار با این مقاله درگیر شدم، احساس کردم مطالعهی این ترجمه میتواند برای هرکسی که قصد در نوشتن مقاله یا کتاب، آمادهسازی سخنرانی در حد حرفهای یا حتی ارائهی کلاسی در سطح دبیرستان دارد، مفید باشد. این نوشته پیشتر در شمارهی هشتم نشریهی بینهایت چاپ و موفق به دریافت عنوان برترین مقالهی علوم پایه در دهمین جشنواره داخلی نشریات کشور (تیتر 10) شده است.
اگر پیش از شروع مطالعهی مقاله به مقدمه و سر تیترهای بولد شده دقت کنید، میبینید که روند توصیههای هالموس برای بهتر نوشتن، چقدر ملموس و کارآمد است. در واقع مطالعهی این نوشتار میتواند به شما _فارغ از رشتهای که مطالعه کردهاید_ ایدههای خوبی برای ایجاد نوشتاری بهتر، دقیقتر، کوتاهتر، قابلفهمتر و مناسبتر از آنچه که در ذهن دارید و میخواهید بیان کنید، بدهد. در بخش مقدمه انتقادات و نظراتی را میخوانید که بسیار جالب و تامل برانگیزنند؛ هرکسی خودش را بهترین میداند و باور دارد بهترین شیوه، آنی است که او میگوید. پس احترام به تفاوتها چه میشود؟ هدف اصلی من از بازنشر این ترجمه، آن است که هرکسی سعی کند شیوهی شخصی خودش را بر پایهی احترام به تفاوتهای مخاطبانش، انتخاب کند. شاید تصور کنید در نظر گرفتن همهی تفاوت سلیقهها سخت، ناممکن و عجیب باشد و حتی به بدنهی اصلی کارتان لطمه وارد کند، اما منظور من از تفاوت سلیقهها، تفاوت در فهم و برداشتهاست. بیان مناسب شما، میتواند مخاطبانتان را از کجفهمی و یا برداشت خیلی دور از انتظار برهاند، البته توجه داریم که برداشتها شخصی هستند.
مقاله ,هرکسی ,میتواند ,ریاضی ,تفاوت ,مطالعهی ,این مقاله ,احترام به ,در ذهن ,است که ,که در
درباره این سایت